Naslagwerk

Champignons, de wondertjes van Moeder Natuur

Door zonlicht (ultra violet licht) maakt onze huid vitamine D aan. Maar wij zijn niet de enigen die dat kunnen...

 

Lees meer...

Pijnstillers. Stillen niet alleen pijn...

Ze worden tegenwoordig voorgeschreven als snoepjes, allerlei verschillende soorten pijnstillers.

Uit bijgevoegd krantenartikel blijkt voor een deel waarom. Ziekenhuizen worden beoordeelt aan de hand van pijnscores. Hoe minder pijn, hoe beter het ziekenhuis. Logisch dat er dan ergens iets scheef gaat lopen.

Lees meer...

Prikkelbaar Darm Syndroom (PDS)

In Nederland leven zo'n 2 miljoen mensen met de aandoening PDS.

PDS is een chronische darmaandoening die zich uit in de volgende symptomen:

  • (zeurende) buikpijn, krampen of steken in de buik

  • diarree (PDS-D) of constipatie (PDS-C). Sommige mensen hebben beide, de zogeheten mengvorm (PDS-M)

  • een opgezette buik en winderigheid

  • vermoeidheid en spierpijn komt ook vaak voor

Lees meer...

Eet jij wel genoeg vezels?

Probeer eens lijnzaad/chiazaad pudding.

Lees meer...

Zelf waterkefir maken.

Zelf waterkefir maken.

Ik vertelde eerder al over kefir en hoe goed het voor je is. Ik heb deze keer zelf waterkefir gemaakt.

 

Lees meer...

Het belang van extra vitamine D in de herfst en winter.

Vitamine D zorgt voor sterke botten en tanden en een goede werking van onze spieren. Het bevordert namelijk de opname van de mineralen calcium en fosfor in ons lichaam. Vitamine D zorgt ook voor een goedwerkend immuunsysteem waardoor we beter bestand zijn tegen allerlei virussen. Verder voorkomt het ontstekingen van de luchtwegen, voorkomt het depressie en vermindert het lage rugklachten.

Lees meer...

Je bent niet wat je eet, je bent wat je verteert!

De hele dag door vinden er allerlei processen plaats in ons lichaam om het optimaal te laten functioneren. Hierbij spelen onze darmen een cruciale rol. Niet goed werkende darmen kunnen de oorzaak zijn van veel verschillende en zeer uiteenlopende gezondheidsklachten.

Lees meer...

Ooit wel eens van telomeren gehoord?

De meesten van ons niet, maar ze zijn wel belangrijk en spelen een grote rol in het verouderingsproces.

Lees meer...

Propolis, een natuurlijk antibioticum.

De zomer is ten einde en je hoort het al weer overal om je heen, hoesten, proesten en gesnif... Verkoudheid of griep ligt op de loer. Je zou natuurlijk gelijk naar paracetamol, ibuprofen of anti-grippine kunnen grijpen, maar deze richten, naast hun werking, ook nogal wat schade aan. Ze zijn bijvoorbeeld slecht voor maag en darmen. Ze doden niet alleen de slechte bacteriën, maar ook de goede. En die goede bacteriën heb je nou juist zo hard nodig om je immuunsysteem op peil te houden.

Lees meer...

Magnesium en wat het voor jou kan doen.

Slaap jij slecht of heb je weinig energie?
Heb je rusteloze benen of regelmatig last van pijnlijke of verkrampte spieren?
Een droge huid of andere huidaandoeningen zoals eczeem, acne of psoriasis?
Last van stress?
Dan zou het kunnen zijn dat je een tekort aan magnesium hebt.

 

Lees meer...

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamines en mineralen is naar boven bijgesteld.

 

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat er tegenwoordig veel minder vitamines en mineralen in groente en fruit zitten dan vroeger. Soms is dit wel 80% minder!

Dit zou onder andere komen door pesticiden, verarmde bodem, bemesting, manipulatie en milieuvervuiling.

We hebben dus meer groente en fruit nodig om dagelijks voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen.

Het advies is nu om 250 gram groente en 200 gram fruit per dag te eten, hoewel veel onderzoekers dat ook nog te weinig vinden. Natuurgeneeskundig therapeuten adviseren vaak al minimaal 800 gram groente en fruit per dag.

Lees meer...

Sporten en voeding gaan hand in hand.

Hippocrates zei het 2400 jaar geleden al;
Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding!

Hippocrates wordt gezien als de grondlegger van de huidige westerse geneeskunde. Hij legde destijds al sterk de nadruk op hygiëne, de natuurlijke processen in ons lichaam en gezonde eet- en drinkgewoonten.
De stelling, ziek door voeding, is dus ook zeker niet nieuw maar wordt door de hedendaagse gezondheidszorg nog al eens ontkend en zelfs genegeerd. Want ja, als verkeerde voeding de oorzaak is van een groot deel van onze aandoeningen dan zouden de reguliere gezondheidszorg en farmaceutische industrie deels overbodig zijn.....

 

Lees meer...