Naslagwerk

Koolhydraten

Koolhydraten, koolstof en water, zijn suikerverbindingen die gemaakt worden door planten wanneer deze aan licht worden blootgesteld (fotosynthese).

Koolhydraten komen voor in drie variaties:

  • Enkelvoudige koolhydraten
  • Meervoudige koolhydraten
  • Vezels

Lees meer...

Eiwitten

Eiwitten worden ook wel proteïnen genoemd en vormen een essentieel bestanddeel van onze voeding. Proteïne komt van het Griekse woord protos, wat ‘eerst’ betekend. Proteïne wordt opgebouwd uit lange ketens aminozuren, de bouwstenen van proteïne.

Lees meer...

TOP 10 redenen water

De spijsvertering, training en stress zijn enkele oorzaken die ons lichaam zuur kunnen maken. Ziektes gedijen goed in een zuur milieu en het is dus van belang om deze zuur - base balans te waarborgen.

De minimale hoeveelheid water die een gezonde volwassene van ongeveer 80 kg. zou moeten drinken voor het behouden van een goede gezondheid is ongeveer 2,5 liter. Voor iedere extra 10 kg. zou ongeveer 250 ml. extra gedronken moeten worden. Een fanatieke sporter of atleet wordt aangeraden om 3,5 liter water te drinken.

Lees meer...

Vetten

Vet of lipiden komen van het Griekse woord lipos wat vet betekent. Vloeibare vetten worden olie genoemd en niet vloeibare vetten worden gewoon vet genoemd. Vetten (9 calorien / gram) leveren meer dan twee maal zo veel energie dan eiwitten en koolhydraten (4 calorien / gram).

De laatste 15 jaar heeft iedereen de indruk gekregen zoveel mogelijk vetvrij of vetarm te moeten eten. Het probleem is echter dat het lichaam vetten nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren.

Lees meer...

Waarom dieten niet werken

De meeste diëten zorgen voor een verlaging van het metabolisme (=stofwisseling), onder andere als gevolg van de zeer geringe calorie inname. Verlaging van het metabolisme betekent dat we in rust minder calorieën verbranden. Heel tegenstrijdig dus als je bedenkt dat het doel van het dieet ‘afslanken’ is.

Lees meer...

Vitaminen en mineralen

Vitamines en mineralen zijn stoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in voedsel en geen energie (calorieën) leveren, maar wel onmisbaar zijn voor een goede gezondheid en een normale groei en ontwikkeling. Een tekort zal leiden tot ziektes. Er zijn wel meer stoffen die belangrijk zijn voor het lichaam, maar deze mogen geen ‘vitamine’ of ‘mineraal’ heten.

Lees meer...

Achtergrond PHP Nutrition

Spijsvertering is een complex proces maar door enkele simpele aanpassingen is het mogelijk dit proces te optimaliseren. Mensen die deze methoden niet toepassen zullen regelmatig problemen blijven behouden met de spijsvertering ondanks een ‘gezond’ eetpatroon. Zoals we later zullen zien is het niet zo zeer belangrijk wat eet, maar met name wat je opneemt.

Lees meer...

Je bent wat je opneemt, niet wat je eet

Heraclitus, de Griekse filosoof, zei “je kan niet twee maal in dezelfde rivier stappen”. Wat hij hier mee bedoelde was dat een rivier er elke dag hetzelfde uitziet maar dat de rivier elke dag anders is omdat er een oneindige stroom van nieuw water doorheen stroomt. Dit geldt ook voor ons lichaam. Alhoewel er op korte termijn weinig verandering lijkt plaats te vinden in ons lichaam is er een constant proces van afbraak van oude cellen en een opbouw van nieuwe cellen aanwezig.

Lees meer...

Fundazymes test

"Sandwich" één capsule Fundazymes tussen je portie eiwitten. Met andere woorden:

Eet bijvoorbeeld eerst de ene helft van de hoeveelheid kip op je bord, neem vervolgens 1 capsule Fundazymes (150 mg. Betaine HCL) en eet daarna de andere helft van je maaltijd en wacht 15 minuten.

Lees meer...

Darmflora

Je maag/darm stelsel bepaalt wat er wel of niet in het lichaam worden opgenomen. Het kan er voor zorgen dat bepaalde stoffen niet in het lichaam komen dmv van braken en/of diarree. Je darmen worden dan ook als een primair immuunsysteem gezien. Gezonde darmen bepalen dus in zeer grote mate de vitaliteit van een persoon. Veel klachten zijn dan ook te herleiden aan een zwak maag/darm stelsel.

Lees meer...

Top 10 redenen omega 3 visolie

1. Verhoogt de vetverbranding
Visolie heeft o.a een positief effect op de activiteit van L-carnitine waardoor de vetverbranding positief gestimuleerd wordt

2. Vermindert de vetopslag
DHA en EPA, de omega-3 componenten in visolie zorgen ervoor dat de celwand gezond blijft. De celwand blijft flexibel en behoudt een groot aantal insuline receptoren. Dit resulteert in minder vetopslag.

Lees meer...

Omega 3 Visolie

Wat is het verschil tussen visolie en levertraan?

Visolie is in tegenstelling tot levertraan gezuiverd en ontdaan van vitamine A, wat in hoge hoeveelheden giftig voor het lichaam zou kunnen zijn. Bovendien is de smaak van Omega 3 Vloeibare visolie niet te vergelijken met levertraan. 

Omega 3 Vloeibare visolie heeft een zeer goede smaak door de toevoeging van ‘Orange’ of ‘Lemon’. Levertraan daarentegen is erg vies.

Lees meer...